Malediven

19 augustus 2017 - Malé, Maldiven

De aankomst op de Malediven is op het eiland Malé. De landing biedt een prachtig zicht op de vele eilandjes en atols (ringvormig eiland, ontstaan door koraal), blauwe zee, in alle schakeringen en witte stranden. Er zijn wel 1190 eilandjes!

Het vliegveld Malé is erg sober, maar ligt direct aan het water. Allerlei bootjes varen af en aan om passagiers op te halen en af te zetten. De grotere hotels hebben hun eigen boten. Onze boot was net weg en we moesten dus wel een klein uurtje op onze boot wachten: heen en weer kost ca. een uur. Toen die kwam gingen wij ook in volle vaart met 2x 200 PK Yamaha''s naar ons eiland: Hudharan Fushi, een volmaakt atol.

Een atol heeft dus een barrierrif in een cirkelvorm, gevormd door koralen. Dat rif zorgt voor een rustig binnenwater waar de golven niet doordringen. Daar lag ook ons huisje aan het strand. Het was ca 15 minuten lopen naar het restaurant, maar soms namen we ook het golfkarretje, als dat beschikbaar was.

Onze atol was vroeger een bananenplantage, dus er stonden heel wat bananenbomen. Velen droegen bananentrossen. Voor fruit en groente is het eiland zowat zelf voorzienend.

Vanaf de aankomstpier werden we met golfkarretjes naar ons huisje gebracht. De beachbungalow lag op ca 10 m van de zee, met vrij zicht op die zee. Tussen het huisje en de zee alleen wit strand met bomen. Ongelofelijk dat die bomen tot aan de zee kunnen leven; geen last van zout water kennelijk.

Ons huisje had een buiten douche: wel ommuurt, maar op het witte zand en geen dak, maar open. Heel grappig. Ook alle restaurants en bars waren gewoon op het zand, dat wil zeggen: je liep daar dus ook op zand. Heel authentiek en wel zo makkelijk: als er iets valt wordt gewoon een schepje zand weggehaald en weer met schoon zand aangevuld.

Het eiland ligt maar net boven zeenivo. Met vloed komen toch een paar golven tot over het strand en laten dan plassen achter op het wandelpad langs de huisjes. Met een beetje storm zal het zeewater wel overgutsen.

De tsunami uit 2004 was hier nog maar 1,5 meter hoog, maar kon wel forse schade aanrichten: bijna honderd toeristeneilandjes werden weggevaagd en zo'n 80 doden.

Het eiland is idyllisch: overweldigende plantengroei, geurende bloemen en struiken, vogelgekwetter en overal zicht op de witte stranden, de blauwe zee en palmen en het geluid van de branding.

Vanuit ons beachhouse, zoals dat hier heet, kon je zo gaan snorkelen. Het binnen zeetje was ondiep, hooguit 3 meter en bood prima snorkelmogelijkheden. Wel was er een sterke stroming waar je nauwelijks tegenop kon zwemmen, dus moest je eerst een stukje '''stroomopwaarts'  lopen. Er waren vele visjes in alle kleuren, prachtig. Vooral als je even stil hield kwamen de visjes al direct vlakbij en zwommen tussen de benen door. Het mooiste was om in ondiep water bij een brok koraal te gaan zitten; dan kwamen de visjes al snel rond dat brok rondzwemmen in alle pracht en kleur.

Aan de andere kant van het eiland waren de hoge golven: wel 3 a 4 meter. Daar waren ook de surfers: een heel leuk gezicht om daar met een paar cocktails in de hand en liggend op een loungebed uren naar te kijken...!

Op de dinsdag zijn we met een boot naar 2 koraalriffen gevaren en hebben daar gesnorkeld: daar waren nog meer vissen en in zeer grote getale; net alsof je in een aquarium zwom. Een ongelofelijke schakering aan allerlei kleuren en vormen. We zagen een pijlstaartrog, schildpadden en blause zeeegels. Heel indrukwekkend!

Hoe kleurig de vissen, hoe grijs het koraal: daar is wel 90% van afgestorven en mist dus de bonte kleurenpracht. Dat zoveel koraal is afgestorven is geen prettig besef aangaande het milieu.....

Het verblijf is hier heel relaxed. Het eiland wordt zeer schoon gehouden: minstens 2x per dag worden alle stranden schoon geharkt, want met iedere vloed spoelen takjes e.d. aan die moeten worden opgeruimd. Een goede bron van werkgelegen-heid!

Leuk is dat op de stranden talloze heremietkreeftjes leven die druk bezig zijn om naar een iets grotere schelp te zoeken om in te huizen. In alle maten: van enkele millimeters tot we 5 cm. Een leuke bedrijvigheid om vanaf je ligbed naar te kijken.

's Middags komen de krabben te voorschijn en tillen dan een willekeurig kreeftje op tussen hun scharen en verdwijnen in hun holletje: ook krabben vinden kreeft lekkerder dan krab

De kamers worden in de ochtend schoongemaakt, en 's avonds nog eens en dan worden de lakens op de bedden open gevouwen; heerlijk! Ja, het is pure verwennerij hier.

Op ca. 100 m van ons huisje lag de beachclub waar we vrijwel elke dag de zonsondergang hebben beleefd met de lekkerste cocktails . Kortom, een paradijs op aarde !

1. Wilma:
    27 augustus 2017