Dambulla

11 augustus 2017 - Dambulla, Sri Lanka

Vandaag ging onze reis van Sigiriya via Dambulla naar Kandy. We reizen een soort rondje door Sri Lanka van de westkust naar het noorden, dan oosten en zuiden. Dus met de klok mee. Dit blijkt een goede route, want steeds als we denken dat we het mooiste hebben gezien komt er weer een site, die nog mooier is. Zoals vandaag de rots van Dambulla. Deze boedhistische grottempels zijn in de 1e eeuw voor Christus gebouwd. Aan de buitenkant, tegen de rotsen aan staat een witte galerij , een gebouw, met diverse ingangen. Als je binnenkomt sta je in een ruimte van 50 meter breed, 25 meter diep en 7 meter hoog. Rondom staan allemaal Boedha beelden in meditatie-houding. Ze zijn toch al gauw 2 tot 3,5 meter. hoog.  Ze zijn beschilderd en van een boog voorzien. Alsof elke Boedha in een verlichte ruimte zit. Het plafond was ook helemaal beschilderd met kleine Boedha afbeeldingen. Ik vond dit wel de meest indrukwekkende plek tot nu toe. Ook hier kon je offeren. Lotusbloemen of leliebloemen. Wij hebben allemaal een bloem bij één van de Boedha's gelegd en een wens of een intentie in gedachten uitgesproken.

Meestal ga je door een poort of via een brede trap zo'n tempelcomplex in en daar mag je geen hoofddeksel dragen en geen schoenen aan hebben. De bodem van het plein voor de rotstempel was geplaveid met een rotsachtige steen. Op sommige plekken liep je op de rots zelf. Opletten dus op je blote voeten waar je je voeten neerzet!

De bo-boom stond ook hier weer op het tempelplein, onder die boom werd Boedha verlicht in India. Ook op het plafond werd de boom met Boedha samen afgebeeld. De verlichte Boedha heeft geen last meer van al het kwaad om hem heen. Ook dat staat op het plafond geschilderd.

Op alle sites lopen de nodige aapjes rond. Ze zijn heel schattig en hebben vaak babies bij zich, die onder de buik hangen. Wilfred heeft daar mooie plaatjes van gemaakt. Ze zitten ook vaak in de bomen. Gelukkig vallen ze je niet aan, alleen gisteren trok er een aan mijn rok!

1. Stevin:
    11 augustus 2017
    Een modebewust aapje, je maakt wat mee in Sri Lanka, zelfs als je door de Apenheul al een eind op weg bent ;)))

Groeten uit Noorwegen, Stevin
  2. Wendy:
    11 augustus 2017
    Goh wat maken jullie mooie dingen mee. Het lijkt me heel vredig, als iedereen zo zou leven, wat zou de wereld dan mooi en ethisch.
  3. Marjolijn Groustra:
    12 augustus 2017
    Heerlijk om al die foto's te zien! Zo herbeleven wij ook hier de Sri Lanka reis van Naomi, die ook ongeveer dezelfde route heeft doorlopen. Het is ongelooflijk hoeveel Boeddha's daar gemaakt zijn!
    En jullie hebben een wens uitgesproken onder de heilige loot van de Boeddha boom. Heel mooi. Naomi heeft een blaadje van die boom mee naar huis genomen. Jullie maken een bijzondere reis mee, ook met al die olifanten in het weeshuis (heel nodig daar!). En dan al die stoute aapjes bij zo'n tempel. Lekker sfeertje. Geniet maar verder en tot de volgende fotoserie en verhaal! Groetjes, NEM
  4. Marjolijn Groustra:
    15 augustus 2017
    Oooo....Zo moooi.... Flo...in zwevend groen! En tegelijk hiermee floepten ook andere foto's binnen, ook enkele aapjes. Nu vatten we Stevin's reactie op de aap.Grappig, ook al die olifanten door de straten...al zie je een olifant aan een ketting .Naomi leerde dat zo'n berijder van die olifant zijn rijdier niet goed behandeld. Dat schijn een punt van aandacht te zijn in Sri Lanka.Maar gelukkig is deze berijder verre in de minderheid.En hebben jullie kunnen genieten van deze bijzondere dieren, naast de mooie witte reigers en een swingende slang!....Zo zijn jullie ver weg van de westerse beschaving:)
  5. Astrid Groustra:
    17 augustus 2017
    Ja gaaf he, we hebben veel indrukken te verwerken. Super aardige mensen.
    Komen net uit een heel rustig hotel: Ella Jungle Resort. Minimalistisch ingericht, in de jungle. Echt top!
    Het is daar vegetarisch, omdat het dichtbij little Adams Peak ligt.
    Het vegetarische eten bevalt mij top.
    Ik verdraag het veel beter dan met vlees. Als experiment deden wij het 2 weken, maar die zijn al voorbij!
    Leuk he!
    Hartelijke groet!
    In het Sri Lankaans: Aybowan!
    Astrid