Nederlands Fort Galle

19 augustus 2017 - Galle, Sri Lanka

Vanmorgen zijn we om 5.00 uur opgestaan, zodat we onderweg van Mirissa naar Colombo luchthaven, fort Galle konden zien. Fort Galle is vanaf 1640 gebouwd door Nederlanders. Daarvoor hadden de Portugezen een start gemaakt. De VOC heeft hier een vestiging gehad. Het fort heeft 10 meter hoge muren en binnen het fort staan prachtige huizen en kerken in Europese stijl. Zijn intact gebleven na de tsunami die hier overheen ging in 2004. Een opmerkelijk feit van die gebeurtenis: er zijn geen verdronken dieren gevonden, Er zijn honden, eekhoorns en kippen gezien die de stranden ontvluchtten. Zelfs de olifanten hadden hun ketens kapot gemaakt om te vluchten. Ze beschikken blijkbaar over verfijnde perceptie

Dit is het enige Nederlandse fort wat op onze route lag, dus die wilden we graag zien. Heel indrukwekkend, qua omvang en degelijkheid en gestructureerdheid. Toch wel een verademing na de chaotische stedenbouw hier. Wat we doen, als Hollanders, doen we goed. Wel iets om trots op te zijn. Uiteindelijk hebben de Nederlanders het overgedragen aan de Engelsen. Die hebben het tot 1948 gebruikt en trokken zich toen terug uit Sri Lanka.

Vanaf het fort kwamen we als snel op de snelweg, de enige in Sri Lanka, gebouwd door de Chinezen. Zij ontvangen 70% van de tol opbrengsten en de Sri Lankanen de rest. Ik moet zeggen, ook de snelweg was wel heerlijk, na alle bochten in de lokale wegen. Het uitzicht was even goed prachtig, want alles is hier bezaaid met palmbomen, bananenbomen, overige fruitbomen, bo-bomen (de heilige boom van de boeddhisten) en gras en rijstvelden.

We zitten nu op Bandaranaike International Airport (Colombo). En hebben een uur vertraging denk ik. Het is een moderne luchthaven met waar we nu zitten tapijt op de grond en fijne stoelen met stof bekleed. Blijf je er niet aan plakken gelukkig!

1. Marjolijn Groustra:
    23 augustus 2017
    Háá! bij ons zij net vandaag de foto's van de Maladiven binnengefloept. Ziet er heerlijk uit! Lekker toeven
    op een heel rustig en mooi tropisch strand. Ook leuk die foto van zo'n zgn. koffervisje. Jullie zullen vast genieten van een prachtig onderwaterleven. Jammer dat we niet kunnen meezwemmen. Strakje vliegen jullie weer huiswaarts, met een heel bijzondere reis, die jullie meegemaakt hebben. Geniet nog maar van de laatste uurtjes.