Yala National Park

17 augustus 2017 - Tissamaharama, Sri Lanka

Vanochtend vroeg op: om 05.30 uur vertrek naar Yala, het grote wildlife park. In alle vroegte rijden met de zonsopgang en zonder de gewone verkeersdrukte, was heerlijk.

Bij de ingang van het park was het weer een drukte van belang met alle mogelijke landrovers, jeeps etc. Maar in het park verspreide zich dat al snel. Het is dan een kwestie van gewoon maar wat rondrijden en dan maar bezien wat je allemaal tegenkomt. Vrijwel direct stuitte we op een familie evenzwijnen, en daarna volgden allerlei dieren: waterbuffels met ibissen, leguanen, okapi''s, herten, allerlei vogels (waaronder de IJsvogel), mangoesten, aapjes, vele pauwen, enz.

De luipaarden - waar het park juist bekend om is - lieten zich jammer genoeg niet zien: die trekken zich in het droogteseizoen meestal diep in de jungle terug -. Er schijnen ca. 40 stuks in de park te leven. Een encounter met een luipaard houden we dus nog tegoed !

Opeens stond daar vlak naast de weg een olifantengroep van ca 8 stuks, met 2 baby-olifantjes. Die stonden maar op enkele meter afstand tussen de bomen! En wij maar fotograferen.

Toen liepen de olifanten het zandpad over; eentje kwam op onze Jeep af, ca. 1, 5 meter! En toen draaide hij zich om en liep weer rustig verder... Heel bijzonder!!
Aan het einde eerst nog een break aan de Indische Oceaan: een woeste zee met stevige rollers. En als klapstuk een meertje met de prachtigste watervogels: pelikanen en een kleurige vogel met onbekende naam.

Heel spectaculair was dat in het troebele water een kolonie krokodillen (!) huisde die opeens uit dat troebele water boven water doken; doodeng....!. Stevige knapen van wel 3 a 4 meter!

's Middags lekker in het zwembad gezeten, met prachtig uitzicht over het meer en heerlijk van de zonsondergang genoten...
Kortom, weer een paradijselijke dag!