Straatbeeld

13 augustus 2017 - Kandy, Sri Lanka

Na een aantal rustig gelegen hotels zitten we nu in het hartje centrum van Kandy aan een mooi meer en tegenover het allerbelangrijkste boedhistische centrum: de tempel van de Tand.

We verblijven in het Queens Hotel in Kandy. Je waant je hier terug in de tijd. Je komt binnen in een enorme ruimte met zuilen en her en der een groepje fauteuils met velour bekleding. Een enorme trap met rode loper gaat in drie delen naar boven. Daar zitten gelijk onze kamers aan een grote hal met antiek ogende kasten en tafels. Zo hebben de Engelsen hier waarschijnlijk ook geleefd. Wij vinden het wel heerlijk in deze weldaad te vertoeven!

Vanochtend werd ik wakker door het verkeer, dat vlak voor het hotel langs rijdt en de hoek om scheurt.

Wat zie je hier op straat? Allereerst tuktuk’s, dat zijn kleine driewielers, met voorin de chauffeur en achterin kun je met twee personen zitten. Ze zijn overkapt en de zijkanten zijn open. Voor de jongeren is hier gebrek aan banen zei onze gids en chauffeur, dus de meesten proberen met taxiën hun geld te verdienen. Verder zie je hier heel veel brommers en scooters. Die zijn heel goedkoop en voor de meeste mensen haalbaar om te kopen. De vrouwen zitten dan achterop; en vaak nog 1 of 2 kinderen er tussenin, en met enige goede wil ook nog wel een neefje, vriendje of buurman er bij! Wat dat betreft zijn ze echt eens erg efficiënt… Ze hebben keurig allemaal een helm op, daar wordt streng op gecontroleerd.

Dan heb je nog de minibus, waar wij ook mee reizen. Dat is een comfortabale minivan, modern ogend, je ziet ze bij ons niet echt, maar heel praktisch, met drie rijen stoelen en dan kunnen de 5 grote koffers van ons nog in de achterbak. Heerlijke airco die zijn diensten goed bewijst. Als de zon schijnt wordt het heel heet en is de koeling in de auto heel fijn om weer fit te worden. Je wordt hier heel loom van de warmte. En transpireert enorm.

Verder zie je hier aftandse vrachtauto’s, die enorme roetwolken uitstoten. Gelukkig is er weinig vrachtverkeer – er wordt veel met overladen tuktuk’s vervoerd -  want je vreest sterk voor de gevolgen voor het broeikaseffect als je weer zo’n roetpluim ziet rijden….Dan heb je nog de openbare bussen. Die zijn in de minderheid. Ze ogen echt oud, hebben geen airco en rijden als gekken. Alle wegen zijn 2 baans, zoals onze provinciale weg tussen twee plaatsen. Elke chauffeur wil steeds inhalen, dus rijden we soms met 3 langs elkaar op deze wegen! Je moet vooral niet meerijden, maar één van ons zit steeds voorin, naast de chauf en dan heb je vol panorama op wat er gebeurt. Onze chauffeur rijdt goed hoor. Dus niet ongerust maken.  Dan heb je nog een handje nieuwe auto’s, bv Toyota, zoals wij die kennen in Europa.

Tussen dit alles door lopen mensen ook nog langs deze wegen en er liggen veel honden op en naast de weg! Ze doen geen moeite om snel op te staan en kuieren soms langzaam naar de overkant van de weg. Ze lijken helemaal gewend aan dit hectische verkeer!

1. Wilma:
    17 augustus 2017
    Prachtige foto's en mooie verhalen. Wat een reis....
  2. Astrid Groustra:
    23 augustus 2017
    Zeg dat wel, heel veel indrukken! Heel positief, het verwerken gaat niet zo snel. Daarom is het des te leuker e.e.a. op te schrijven.