Anuradhapura en Mihintale

6 augustus 2017 - Anuradhapura, Sri Lanka

Vandaag ging onze reis naar het noorden van Sri Lanka, naar Anuradhapura. Het is de eerste koningstad van dit land. Van 300 voor C. tot 1000 na Christus hebben hier 113 koningen en 4 koninginnen het land geregeerd. Vanaf 1000 na C. is het overwoekerd geraakt door de jungle en in 1825 door een Britse ontdekkingsreiziger herontdekt.

Het bijzondere hier is dat deze eeuwenoude tempels en pagoba’s weer in gebruik zijn genomen.  Vandaag was het volle maan en op elke volle maan is het hier een feestdag, Poya-dag genaamd. Dan komen vele mensen in het wit gekleed naar deze tempels om een offer te brengen aan Boedha. Zo’n offer is in de vorm van bloemen, rijst en wierook, waarbij men dan voor zichzelf of anderen een wens doet. Daarna gaat men in de buurt zitten en met gevouwen handen mediteren. Zo zaten er honderden mensen. Heel bijzonder om mee te maken. Verder wordt er op deze dag matig gegeten en geen alcohol gedronken. Dit is door Boedha in het leven geroepen en men herdenkt o.a. de dag waarop Sri Lanka zich tot het boedhisme bekeerde. Wat grote indruk maakte is dat de mensen hier erg spiritueel zijn en in groepjes o.a. hele gezinnen dit doen.

Men groet hier met gevouwen handen met de tekst:  Ayubowan  “ dat je lang mag leven!”

Tijdens het tempel bezoek mogen de knien niet gezien worden, vandaar dat wij allen een doek moesten omslaan.

Mihintale: we zijn vandaag op de plek geweest waar de laatste koning van Sri Lanka bekeerd werd tot het boedhisme door een monnik uit India. Zo is het boedhisme hier ontstaan. Bovendien is toen een loot van de boom geplant waaronder Boedha in India verlicht werd. Ook daar staat een offertafel om bloemen op te leggen. Op ditzelfde terrein staat ook nog een witte Boedha, zo'n 15 meter hoog bovenop een rots.

Het tempelgedeelte wordt op blote voeten betreden. Dat was wel even afzien! Dat geldt namelijk voor het hele gedeelte van tuin en trappen en de tempels staan in een soort tuinen. Met deze temperatuur van zo'n 29 graden wordt het zand het de stenen erg heet. En de trappen zijn uitgehakt en aardig onregelmatig. De Singalezen doen dit zonder problemen, maar wij verbranden bijna onze voeten en het is best pijnlijk onder de voetzool! Ook mag je geen hoofddeksel dragen bij de tempels. Gelukkig hebben we af en toe ook bewolking gehad, met de volle zon werd dat erg heet!

Deze boom heet in het nederlands de bo-boom. Bodhi tree in het Engels.