Olifanten weeshuis Pinnewela

6 augustus 2017 - Pinnawala, Sri Lanka

Olifanten Weeshuis Pinnawela

In dit opvangcentrum zijn de olifanten opgevangen die nadat het commercieel gebruik van olifanten in de bosbouw e.d. verboden werd ‘verweesd’ waren. Ook worden daar nu allerlei bijzondere gevallen opgevangen, zoals een olifant die nog maar drie poten heeft na op een landmijn te zijn gestapt.

Er worden enkele tientallen olifanten opgevangen op een groot terrein. Er zijn inmiddels ook heel wat kleintjes bij. De olifanten lopen los in een groot terrein met wel wat bewakers erbij om de boel in de gaten te houden. Het ziet er mooi uit.

Eerst hebben we gekeken naar het voeren van de baby-olifanten: die krijgen ‘ babi-flesjes’ van wel 1 meter lang. Op zich een leuk gezicht, maar wel commercieel uitgebuit: je kunt een speciaal kaartje kopen, dan kan je een fles voederen op een speciale plek bij de tribune.

Het absolute hoogtepunt is wanneer de olifanten gaan badderen. Dat gebeurt inde rivier. Een prachtig gelegen bocht in de rivier waar de olifanten eindeloos in kunnen liggen, stappen en spelen. De olifanten worden daar in verschillende groepjes naar toe gebracht: dat is een leuk gezicht als je naast de rivier staat en er weer een groep olifanten onder leiding van de bewakers het staartje uit komt lopen en naar de rivier afdaalt.

Wij zaten lekker te lunchen in een restaurant met prachtig gezicht op de rivier en de daar in badderende olifanten toen er weer een groepje van ca. 10 olifanten aan kwam lopen. Daar stonden we met onze neus boven op: enkele meters afstand, je zag ze van zeer dichtbij (je kon ze bijna aanraken), hoorde ze ademen en je rook ze!

Uiteindelijk was de groep ca. 40 olifanten die lekker in de rivier bezig waren. Opvallend was een grote bul die direct onder een watervalletje in het water ging liggen en alleen zijn slurf stak zo’n beetje –met zijn buik – boven water uit: hij heeft daar tot wij vertrokken wel een uur zo gelegen….! De olifanten krijgen alle tijd en alle ruimte, en ze hebben het daar zin naar hun zin!

Een leuk gezicht, op een prachtige locatie en heel bijzonder om die olifanten zo badderend in de rivier mee te maken!!